Giganticul motor de căutare a pus la dispoziţia utilizatorilor săi un serviciu gratuit prin care, pe baza unor cuvinte cheie, arată graficul numărului de căutări după respectiva sintagmă, de la înfiinţare şi până în prezent. Serviciul se numeşte Google Trends şi înfăţişează întocmai tendinţele legate de obiectul căutării. Se pune, evident, problema dacă aceste tendinţe exprimate online ca şi sintagme pentru celebrul motor de căutare reflectă fidel tendinţele din realitate ale utilizatorilor şi dacă pot fi interpretate ca markeri ai stilului de viată al acestora.
În baza ideii conform căreia cel mai complet site de medicină este însuşi Google, mi-am propus introducerea unor termeni mai mult sau mai puţini medicali, pentru a observa dacă există corelaţii între periodicitatea unor boli şi sezonierismul căutărilor pe Google. Căutările au fost realizate în limba engleză, pentru a asigura un volum mai mare de informaţii. Astfel, ciclicitatea anuală este evidentă în cazul bolilor de sezon, cum sunt astmul bronşic (Fig. 1) sau alergiile (Fig. 2), interesul utilizatorilor fiind mai mare pentru informaţii asupra acestor boli în perioadele de acutizare, respectiv primăvara.
Interesantă este evoluţia interogărilor Google cu privire la diabetul zaharat (Fig. 3). Acestea au o tendinţă descrescătoare din 2004 până în prezent, în ciuda mediatizării mai intense a bolii, a creşterii numărului de bolnavi şi e dezvoltării tratamentelor. (Oamenii se informează din surse medicale, mai sigure? Banalizarea problemei cu scăderea generală a interesului?). Interesantă este şi scăderea bruscă a numărului de interogări privind diabetul în perioadele de final de an, în luna decembrie.
Internauţii manifestă o tendinţă îngrijorătoare în ceea ce priveşte interesul online pentru HIV/SIDA, care este ridicat în exclusivitate în perioada datei de 1 Decembrie, declarată oficial World AIDS Day (Fig. 4). În restul anului, tendinţa este caracterizată printr-un aspect de platou cu nivel apropiat de 0.
Ieşind din sfera patologicului, căutările s-au îndreptat spre ceea ce, statistic, reprezintă o treime din totalul datelor stocate şi vehiculate pe internet: pornografia (Fig. 5). Astfel, judecând strict după aspectul curbei de căutare de pornografie online, se constată o creştere abruptă a interesului pentru acest aspect de la înfiinţarea serviciului şi până astăzi, creşterea cea mai mare având loc în perioada 2008-2010. Luna decembrie este aparte şi la acest capitol, de data aceasta ieşind în evidenţă prin creşterea semnificativă a solicitărilor de acest gen. Nici românii nu rămând în urma tendinţei mondiale de căutare a pornografiei, interogările în limba română urmând aceeaşi pantă ascendentă (Fig. 6). Să fie interesul pentru activităţi intime mai crescut în această perioadă ? Sarbătorile, atmosfera, vacanta... ? Sa fie doar o coincidenţă vârful căutării cuvântului naştere în perioada august-septembrie a anilor 2004 şi 2008, la aproximativ 9 luni dupa perioadele fierbinţi?
Gradul în care numărul de căutări este un indicator real al interesului pentru subiectul respectiv rămâne de discutat. Cert este că aspectele online oferă informaţii asupra stilului de viaţă şi, de ce nu, pot constitui puncte de plecare pentru demersuri manipulative asupra utilizatorilor.
< Anterior | Urmator > |
---|